2019-02-01 10:51Bloggpost

En halv miljon svenskar lever i digitalt utanförskap

I oktober 2018 släppte iiS sin årliga rapport om svenskars internetvanor, “Svenskar och internet”. Rapporten visar att fler och fler svenskar använder internet, men fortfarande är äldre den största gruppen som inte använder internet. Av den halva miljonen som inte använder internet är 432 000 personer 66 år eller äldre. 24% av de som inte använder internet tycker att teknik är krångligt. Dessutom visar rapporten att de som inte använder internet ofta känner sig mindre delaktiga i digitala samhället.

Tänk själv att inte kunna betala räkningar med ett klick, inte kunna skicka en bild på barnbarnet till dina vänner eller deklarera analogt och få skatten senare än alla andra. Man blir inte bara utstött från det digitala samhället, utan från samhället självt.
“Det är lätt att glömma bort att den vardagliga tekniken inte är lika självklar för alla.”

TechBuddys mission är att göra teknik mindre krångligt och tillgängligt för alla, gammal som ung, oavsett om du har svårt att hänga med i den digitala utvecklingen eller helt enkelt vill få mer tid över till annat. TechBuddy har sedan 2016 hjälpt tusentals kunder med deras tekniska problem. Många av våra kunder är just äldre som behöver hjälp med att installera internet och viktiga appar så som Bank ID.

Det är lätt att glömma bort att den vardagliga tekniken inte är lika självklar för alla som det är för dig eller mig, och en del upplever skam i att inte ha lika stor förståelse för den digitala utvecklingen. Vårt mål är att döda den skammen helt och hållet, och visa att teknik inte behöver vara något skrämmande, utan något roligt, tillgängligt och hållbart.

Om TechBuddy

TechBuddy grundades i Stockholm 2016 och erbjuder TechBuddy personlig teknikhjälp där den verkligen behövs - hemma hos kunden - oavsett produkt eller leverantör. Allt för att göra teknik roligt, hållbar och tillgänglig för alla.

Sofia Sandelin
Content Creator